Testy wydolnościowe

Testy wydolnościowe, konsultacje fizjologa wysiłku

W naszej klinice istnieje możliwość przeprowadzenia submaksymalnych testów wydolnościowych o wzrastającej intensywności z pomiarem poziomu zakwaszenia i wyznaczaniem progów metabolicznych, przydatnych do ustawienia zakresów treningowych oraz do oceny efektów stosowanego planu treningowego.

Testy wykonywane są przeważnie na stadionie Agrykola w Warszawie, ale mogą być robione w innych lokalizacjach, jeżeli spełnione są następujące warunki:

  • istnieje bieżnia okrężna o znanej długości,
  • istnieje możliwość podłączenia aparatu pomiarowego do prądu (nie musi być dokładnie w miejscu wykonywania testu, ale na tyle niedaleko, aby można było w ciągu godziny po teście dokonać oznaczeń stężenia mleczanu).

Testy i konsultacje przeprowadza fizjolog sportowy Konrad Witek.

Wykonywane są dwa rodzaje testów: tzw. „test Żołądzia” (test submaksymalny o stopniowanej intensywności) oraz test MLSS –  maksymalnej równowagi mleczanowej (test submaksymalny o stałej intensywności). Wybór testu zależy od tego, jaką informację chcemy uzyskać.

Przebieg:

Zawodnik pokonuje na bieżni 5 odcinków 6-cio minutowych, pomiędzy nimi jest 1 minutowa przerwa, podczas której pobierana jest z płatka ucha krew do oznaczeń stężenia mleczanu (jedna kropla). Prędkość na każdym odcinku regulowana jest za pomocą tętna. Dla prawidłowego wykonania testu niezbędna jest znajomość swojego HRmax. Obciążenia dobierane są następująco:

1. HRmax-50ud/min
2. HRmax-40ud/min
3. HRmax-30ud/min
4. HRmax-20ud/min
5. HRmax-10ud/min

Co on daje?

Przy pomocy tego testu można ustalić treningowe zakresy tętna lub/i prędkości oraz, po kolejnych testach, prześledzić kierunek zmian w kształtowaniu wydolności tlenowej.

 

Kiedy go robić?

Najlepiej na początku przygotowań do imprezy głównej oraz na ok. 1-1,5 miesiąca przed nią, w celu ewentualnej weryfikacji zakresów treningowych.

Przebieg:

Zawodnik biegnie 3×10 min. ze stałą prędkością. Przerwy pomiędzy odcinkami wynoszą 1min., podczas której pobierana jest krew do oznaczeń stężenia mleczanu. Prędkości stosowane podczas testu dobierane są indywidualnie, w oparciu o wyniki wcześniejszych testów wydolnościowych (np.:”test Żołądzia”) lub według wskazań samego zawodnika.

Co on daje?
Maksymalna równowaga mleczanowa to taki stan, w którym jeszcze utrzymuje się równowaga pomiędzy produkcją kwasu mlekowego, a jego utylizacją (usuwaniem). Badania pokazują, że nadmierne stężenie mleczanu we krwi jest jedną z przyczyn powstawania zmęczenia. Wykonanie tego testu pozwala na ustalenie maksymalnej prędkości, przy której można kontynuować wysiłek przez długi okres czasu. Jest to optymalna prędkość do pokonania maratonu.

Dzięki temu testowi można również zweryfikować własne założenia dotyczące tempa pokonania maratonu, bez wcześniejszego wykonywania testu wydolnościowego (np.: „testu Żołądzia”). Ponieważ, podczas jednego testu sprawdzamy tylko jedną, konkretną intensywność pod kątem występowania MLSS, to czasami istnieje potrzeba kilkukrotnego wykonania testu, aby dokładnie znaleźć interesującą nas prędkość. Może się zdarzyć po prostu tak, że akurat badana prędkość będzie za niska lub za wysoka. W przypadku niedoszacowania kolejny test (na większej prędkości) wykonuje się minimum 30 min. po pierwszym, w przypadku przeszacowania, optymalnie jest powtórzyć test następnego dnia (z mniejszą prędkością).

Kiedy go robić?
Najlepiej na ok. tydzień przed docelowym startem, ale nie w trakcie wypłukiwania się z węglowodanów w celu wywołania superkompensacji glikogenu (jeżeli ktoś stosuje taki zabieg).

Najlepiej na dwa dni przed testem nie wykonywać intensywnych treningów, raczej tak ułożyć plan treningowy lub tak wpleść w niego test, aby poprzedzony był dniami spokojniejszych, lżejszych i nie za długich treningów.

Nie należy robić testu w czasie stosowania diety ubogowęglowodanowej. Ponieważ mleczan produkowany jest głównie z węglowodanów, to obniżenie ich poziomu w organizmie spowoduje zmniejszenie jego produkcji, a co za tym idzie, zawyżone zostaną wartości progowe, zupełnie nie odzwierciedlając aktualnego poziomu wytrenowania.

Niezbędną informacją w przypadku „testu Żołądzia” jest aktualny poziom tętna maksymalnego, dane te nie powinny być zbyt „stare” (np. z przed paru miesięcy lub z poprzedniego sezonu). Ponieważ test wykonuje się z wykorzystaniem pulsometru, istotna jest umiejętność utrzymania w miarę stałej wartości tętna podczas kolejnych obciążeń testowych.

Na wizytę prosimy o zabranie ze sobą wszystkich badań diagnostycznych, które Państwo wykonali w ostatnim czasie: badanie krwi, moczu, EKG, spirometria. Możecie także Państwo zapytać przed wizytą jakie badania powinniście Państwo wykonać.

W ofercie również…

sprawdź

Umów się na wizytę online

zadzwoń pod numer +48 22 628 50 73 lub skorzystaj z formularza online